Marzysz o tym, aby zostać dyplomowanym psychoterapeutą i zawodowo pomagać ludziom? Poznaj unikalny program studiów stworzony dokładnie na miarę Twoich potrzeb! Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie jako pierwsza i – jak dotąd – jedyna uczelnia w Polsce uzyskała i korzysta z uprawnień do prowadzenia jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychoterapia. Dzięki temu już od pierwszego roku studiów będziesz zdobywać specjalistyczne wykształcenie, które dotąd było zarezerwowane wyłącznie dla kształcenia podyplomowego. Na naszych studiach uzyskasz niezbędne kwalifikacje do pracy w zawodzie psychoterapeuty, poświadczone dyplomem magistra psychoterapii. Studia bazują na psychologii, ale od początku są sprofilowane dla przyszłych psychoterapeutów – co gwarantuje Ci uzyskanie całościowego przygotowania teoretycznego i praktycznego do kompetentnego pomagania ludziom przez prowadzenie psychoterapii.
Wyjątkowy program studiów na kierunku psychoterapia w Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej łączy w sobie elementy teoretycznej wiedzy psychologicznej i psychoterapeutycznej oraz bardzo dużo zajęć praktycznych w formie ćwiczeń, warsztatów i treningów, które ukształtują Twoje profesjonalne umiejętności pracy z pacjentem/klientem. W trakcie studiów odbędziesz też obowiązkowy staż kliniczny i zróżnicowane praktyki zawodowe, podczas których będziesz trenował zdobywane na zajęciach umiejętności terapeutyczne w realnych warunkach pracy psychoterapeuty. Co szczególnie istotne, nasi wykładowcy i praktycy będą czuwać nad tym, byś w toku studiów systematycznie rozwijał swoje kompetencje osobowościowe, empatię i dojrzałość, które są kluczowe w pracy terapeutycznej z drugim człowiekiem.
We współczesnym świecie coraz więcej osób decyduje się na korzystanie z pomocy psychoterapeutów. Studia na kierunku psychoterapia w AEH to świetny wybór, jeśli chcesz:
Pamiętaj: po spełnieniu dodatkowych wymogów (odpowiedni staż pracy psychoterapeutycznej, przejście własnej terapii szkoleniowej, przygotowanie prac zaliczeniowych – studia przypadków), możesz wrócić do naszej uczelni, aby przystąpić do egzaminu zawodowego oraz zdobyć Certyfikat Psychoterapeuty i zostać wpisanym do prowadzonego przez uczelnię rejestru certyfikowanych psychoterapeutów.
Chcesz profesjonalnie pomagać ludziom w procesie zdrowienia z kryzysów, depresji, stanów lękowych i innych zaburzeń psychicznych.
Lubisz i umiesz słuchać drugiego człowieka, łatwo nawiązujesz relacje, a jednocześnie masz świadomy wgląd w siebie i dojrzałą motywację do pomagania innym.
Już od początku studiów chcesz skoncentrować się na przygotowaniu merytorycznym i praktycznym do wykonywania zawodu psychoterapeuty oraz rozwoju odpowiednich kompetencji osobowościowych.
Program studiów na kierunku psychoterapia w AEH koncentruje się na wszechstronnym i całościowym przygotowaniu absolwentów – merytorycznym, praktycznym i osobowościowym – do wykonywania zawodu psychoterapeuty w formie prowadzenia własnej praktyki bądź pracy w specjalistycznych zespołach terapeutycznych. Absolwenci studiów zyskują kwalifikacje psychoterapeutyczne potwierdzone dyplomem studiów wyższych z uzyskanym tytułem magistra psychoterapii.
W programie pierwszego roku studiów znajdziesz przedmioty ogólnoakademickie, ważne dla zrozumienia antropologicznych i praktycznych aspektów funkcjonowania człowieka – przedmioty te wprowadzą Cię w świat nauki akademickiej. Oprócz tego rozpoczniesz poznawanie treści specyficznych dla kierunku psychoterapia oraz odbędziesz pierwsze treningi umiejętności interpersonalnych, niezbędne do dalszego samorozwoju i przyszłej pracy z pacjentem/klientem.
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
BHP | 0 | W | 8/8 |
Umiejętności akademickie | 1 | W | 15/8 |
Wprowadzenie do psychologii | 5 | W | 30/24 |
Antropologia | 5 | W | 35/20 |
Teoria organizacji i zarządzania / Podstawy ekonomii (DW) | 5 | W | 30/24 |
Podstawy komunikacji społecznej | 4 | W | 30/16 |
Wprowadzenie do filozofii | 5 | W | 35/20 |
Trening interpersonalny (I) | 4 | WAR | 30/16 |
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
Język obcy (I) | 2 | LEKT | 30/16 |
Zajęcia sportowo-rekreacyjne | 0 | Ć | 30/- |
Metodologia badań w naukach społecznych | 4 | W | 30/16 |
Etyka w psychoterapii (I) | 3 | W, K | 30/16 |
Koncepcje psychoterapii - nurty, szkoły i metody (I) | 5 | W, K | 60/32 |
Biologiczne podstawy zachowania | 4 | W | 30/24 |
Procesy poznawcze | 4 | W | 30/24 |
Trening interpersonalny (II) | 4 | WAR | 30/24 |
Naukowe podstawy psychoterapii | 5 | W | 30/16 |
Na drugim roku studiów skupisz się na pogłębianiu wiedzy kierunkowej o specjalistyczne zagadnienia z obszaru psychologii i psychoterapii. Będziesz też kontynuować zajęcia rozwijające samoświadomość, kompetencje i coraz bardziej zaawansowane praktyczne umiejętności psychoterapeutyczne. Po drugim roku studiów odbędziesz też pierwszą praktykę zawodową.
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
Język obcy (II) | 2 | LEKT | 30/16 |
Zajęcia sportowo-rekreacyjne | 0 | Ć | 30/- |
Psychologia osobowości | 4 | W | 30/24 |
Koncepcje psychoterapii - nurty, szkoły i metody (II) | 5 | W, K | 60/32 |
Trening intrapsychiczny | 3 | WAR | 30/16 |
Psychologia rodziny i bliskich związków | 3 | W | 30/16 |
Psychologia rozwoju człowieka | 3 | W | 30/24 |
Podstawowe umiejętności psychoterapeutyczne | 3 | WAR | 45/32 |
Czynniki leczące w psychoterapii | 4 | W | 30/16 |
Praktyka zawodowa (I) - terapia własna | 3 | PR | 75/75 |
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
Język obcy (III) | 2 | LEKT | 30/16 |
Neuropsychologia | 3 | W | 30/24 |
Metody ilościowe - statystyka | 3 | W, Ć | 60/40 |
Psychologia różnic indywidualnych | 3 | W | 30/24 |
Emocje i motywacja | 4 | W, Ć | 60/40 |
Zjawiska i procesy w psychoterapii | 3 | W, WAR | 60/32 |
Zaawasowane umiejętności psychoterapeutyczne | 3 | WAR | 45/32 |
Dynamika grupowa | 2 | WAR | 30/24 |
Praktyka zawodowa (II) | 7 | PR | 175/175 |
Na trzecim roku poszerzysz wiedzę i umiejętności o kolejne zagadnienia i specjalistyczne kwestie – przede wszystkim dotyczące rozpoznawania i rozumienia różnych zaburzeń psychicznych – takie, jak diagnoza dla celów psychoterapii, psychopatologia, psychologia kliniczna. Pogłębisz też kompetencje kliniczne, uzyskiwane w trakcie obowiązkowego stażu klinicznego.
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
Język obcy (IV) | 2 | LEKT | 30/16 |
Psychopatologia (I) | 4 | W, Ć | 60/40 |
Psychometria | 3 | W, Ć | 45/32 |
Psychologia kliniczna (I) | 5 | W, Ć | 60/32 |
Diagnoza dla celów psychoterapii - konceptualizacja i analiza przypadków | 4 | W, Ć | 45/24 |
Psychoseksuologia | 4 | W, Ć | 60/32 |
Psychologia społeczna / Psychologia edukacyjno-wychowacza (DW) | 2 | W | 30/24 |
Praktyka zawodowa (III) | 6 | PR | 150/150 |
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
Język obcy (V) | 3 | LEKT | 45/24 |
Psychopatologia (II) | 5 | W, Ć | 75/30 |
Wywiad diagnostyczny | 3 | WAR | 30/16 |
Psychologia kliniczna (II) | 4 | W, Ć | 60/32 |
Zagrożenia w psychoterapii | 2 | W | 15/8 |
Psychoterapia grupowa | 3 | W, Ć | 45/32 |
Społeczne i kulturowe aspekty psychoterapii | 2 | W | 15/8 |
Współczesne wyzwania i kierunki rozwoju psychoterapii | 2 | W | 15/8 |
Praktyka zawodowa (IV) | 6 | PR | 150/150 |
Na czwartym roku studiów dominują praktyczne zajęcia wysokospecjalistyczne, rozwijające zaawansowane kompetencje pracy z pacjentem oraz planowania i przebiegu procesu terapeutycznego w zakresie wybranego nurtu psychoterapeutycznego. Na tym etapie rozpoczyna się też seminarium magisterskie, a także, kolejno po sobie następujące, coraz bardziej zaawansowane obowiązkowe praktyki zawodowe (których celem jest rzeczywista praca z pacjentem/klientem oraz udział w superwizji).
Począwszy od 7. semestru, student realizuje zajęcia z zakresu wybranej przez siebie specjalności, której celem jest zgłębienie metodologii pracy w określonym nurcie psychoterapii.
Psychoterapia poznawczo-behawioralna
Terapia poznawczo-behawioralna (cognitive-behavioral therapy – CBT) to forma psychoterapii krótkoterminowej, która pozwala zrozumieć, jak myśli i przekonania klienta/pacjenta wpływają na jego emocje i zachowania. Celem psychoterapii prowadzonej w tym nurcie jest analiza i identyfikacja niekorzystnych reakcji i wzorców zachowań oraz ich świadoma zmiana w celu poprawy samopoczucia i funkcjonowania.
Psychoterapia integratywna
Psychoterapia integratywna to podejście terapeutyczne, które łączy teorie i techniki terapeutyczne z różnych szkół psychoterapii, takich jak psychodynamika, terapia poznawczo-behawioralna, humanistyczne podejście do terapii, terapia systemowa, Gestalt i inne. Jej celem jest holistyczne podejście do zdrowia psychicznego i pracy z pacjentem/klientem, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb, preferencji i kontekstu życiowego.
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
Poznawczo-behawioralna teoria zaburzeń i terapii | 4 | W | 30/16 |
Techniki behawioralne, ekspozycji i eksperymenty behawioralne | 5 | W, Ć | 45/24 |
Poznawczo-behawioralna konceptualizacja przypadku | 4 | Ć | 30/16 |
Techniki poznawcze | 4 | W, WAR | 45/24 |
Planowanie i przebieg terapii poznawczo-behawioralnej: zaburzenia depresyjne | 4 | W, WAR | 45/24 |
Relacja terapeutyczna i planowanie terapii poznawczo-behawioralnej | 4 | W, WAR | 30/16 |
Zastosowania statystyki w naukach psychologicznych / Metody jakościowe w naukach psychologicznych (DW) | 5 | W, Ć | 60/32 |
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
Teoria zaburzeń i terapii w podejściu integratywnym | 4 | W | 30/16 |
Techniki pracy w nurcie humanistycznym | 5 | W, Ć | 45/24 |
Opracowanie przypadku w podejściu integratywnym | 4 | Ć | 30/16 |
Techniki poznawczo-behawioralne | 4 | W, WAR | 45/24 |
Planowanie i przebieg psychoterapii integratywnej: zaburzenia depresyjne | 4 | W, WAR | 45/24 |
Praca z genogramem | 4 | W, WAR | 30/16 |
Zastosowania statystyki w naukach psychologicznych / Metody jakościowe w naukach psychologicznych (DW) | 5 | W, Ć | 60/32 |
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
Planowanie i przebieg psychoterapii poznawczo-behwioralnej: zaburzenia lękowe | 4 | W, WAR | 45/24 |
Planowanie i przebieg psychoterapii poznawczo-behawioralnej: zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne i zaburzenia lękowe związane ze stanem zdrowia | 4 | W, WAR | 45/24 |
Planowanie i przebieg psychoterapii poznawczo-behawioralnej: zaburzenia odżywiania | 4 | W, WAR | 45/24 |
Planowanie i przebieg psychoterapii poznawczo-behawioralnej: dysfunkcje seksualne | 4 | W, WAR | 45/24 |
Substancje psychoaktywne i psychofarmakologia | 3 | W | 30/16 |
Planowanie i przebieg psychoterapii poznawczo-behawioralnej: zaburzenia związane ze stresem i traumą | 4 | W, WAR | 45/24 |
Seminarium magisterskie | 2 | K | 15/8 |
Praktyka zawodowa (V) - praktyka uczestnicząca i superwizja | 5 | PR | 125/125 |
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
Planowanie i przebieg psychoterapii integratywnej: zaburzenia lękowe | 4 | W, WAR | 45/24 |
Planowanie i przebieg psychoterapii integratywnej: zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne i zaburzenia lękowe związane ze stanem zdrowia | 4 | W, WAR | 45/24 |
Planowanie i przebieg psychoterapii integratywnej: zaburzenia odżywiania | 4 | W, WAR | 45/24 |
Planowanie i przebieg psychoterapii integratywnej: dysfunkcje seksualne | 4 | W, WAR | 45/24 |
Substancje psychoaktywne i psychofarmakologia | 3 | W | 30/16 |
Planowanie i przebieg psychoterapii integratywnej: zaburzenia związane ze stresem i traumą | 4 | W, WAR | 45/24 |
Seminarium magisterskie | 2 | SEM | 15/8 |
Praktyka zawodowa (V) - praktyka uczestnicząca i superwizja | 5 | PR | 125/125 |
Piąty rok studiów stanowi kontynuację zajęć praktycznych, których celem jest zdobycie dalszych, zaawansowanych umiejętności z zakresu prowadzenia procesu psychoterapii. To także czas przygotowania pracy magisterskiej. Po zdaniu wszystkich zaliczeń, egzaminów i praktyk zawodowych, przystąpisz do obrony pracy magisterskiej i uzyskasz wymarzony dyplom magistra psychoterapii!
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
Terapia dialektyczno-behawioralna (I) | 4 | W, WAR | 60/32 |
Terapia schematów (I) | 4 | W, WAR | 60/32 |
Planowanie i przebieg psychoterapii poznawczo-behawioralnej: psychozy | 4 | W, WAR | 45/24 |
Planowanie i przebieg psychoterapii poznawczo-behawioralnej: zaburzenia osobowości | 4 | W, WAR | 45/24 |
Planowanie i przebieg psychoterapii poznawczo-behwioralnej: uzależnienia | 4 | W, WAR | 45/24 |
Trening uważności i terapia poznawcza oparta na uważności | 3 | W, WAR | 45/24 |
Prawne aspekty prowadzenia psychoterapii | 1 | W | 15/8 |
Etyka w psychoterapii II | 1 | K | 15/8 |
Seminarium magisterskie | 5 | SEM | 60/32 |
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
Terapia skoncentrowana na emocjach | 4 | W, WAR | 60/32 |
Intensywna krótkoterminowa terapia dynamiczna I | 4 | W, WAR | 60/32 |
Planowanie i przebieg psychoterapii integratywnej: psychozy | 4 | W, WAR | 45/24 |
Planowanie i przebieg psychoterapii integratywnej: zaburzenia osobowości | 4 | W, WAR | 45/24 |
Planowanie i przebieg psychoterapii integratywnej: uzależnienia | 4 | W, WAR | 45/24 |
Trening uważności i terapia poznawcza oparta na uważności | 3 | W, WAR | 45/24 |
Prawne aspekty prowadzenia psychoterapii | 1 | W | 15/8 |
Etyka w psychoterapii II | 1 | K | 15/8 |
Seminarium magisterskie | 5 | SEM | 60/32 |
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
Terapia akceptacji i zaangażowania | 5 | W, WAR | 60/32 |
Techniki pracy w terapii EMDR | 4 | W, WAR | 60/32 |
Terapia schematów (II) | 4 | W, WAR | 60/32 |
Terapia dialektyczno-behawioralna (II) | 4 | WAR | 30/16 |
Praktyka zawodowa (VI) | 5 | PR | 125/125 |
Seminarium magisterskie | 8 | SEM | 60/32 |
Nazwa przedmiotu | Łączna liczba ECTS |
Forma zajęć | Łączna liczba godzin zajęć (ST/NST) |
Psychoterapia oparta na mentalizacji | 5 | W, WAR | 60/32 |
Psychodrama | 4 | W, WAR | 60/32 |
Krótkoterminowa terapia skoncentrowana na rozwiązaniach | 4 | W, WAR | 60/32 |
Intensywna krótkoterminowa terapia dynamiczna II | 4 | WAR | 30/16 |
Praktyka zawodowa (VI) | 5 | PR | 125/125 |
Seminarium magisterskie | 8 | SEM | 60/32 |
W AEH to Ty decydujesz, jak chcesz zaplanować wydatki na studia! Czesne możesz opłacić jednorazowo za cały rok, za każdy semestr albo rozłożyć na raty: 10-miesięczne lub 12-miesięczne.
Rok studiów | Rocznie | Semestralnie | 10 rat | 12 rat |
I | 9600 zł | 4800 zł | 970 zł | 812 zł |
II | 10000 zł | 5000 zł | 1010 zł | 845 zł |
III | 10400 zł | 5200 zł | 1050 zł | 879 zł |
IV | 10800 zł | 5400 zł | 1090 zł | 912 zł |
V | 11200 zł | 5600 zł | 1130 zł | 945 zł |
Rok studiów | Rocznie | Semestralnie | 10 rat | 12 rat |
I | 9600 zł | 4800 zł | 970 zł | 812 zł |
II | 10000 zł | 5000 zł | 1010 zł | 845 zł |
III | 10400 zł | 5200 zł | 1050 zł | 879 zł |
IV | 10800 zł | 5400 zł | 1090 zł | 912 zł |
V | 11200 zł | 5600 zł | 1130 zł | 945 zł |
Studiując w AEH możesz skorzystać z szerokiej oferty wsparcia materialnego ze środków budżetu państwa i funduszy europejskich, a także skorzystać ze specjalnych zniżek w ramach programu rabatowego AEH.
Większość wniosków o przyznanie stypendium możesz złożyć szybko i prosto poprzez swoje konto online.
O stypendium naukowe może ubiegać się każdy student, który uzyskał w danym roku akademickim średnią ocen nie niższą niż 4,5.
W roku akademickim 2022/2023 Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie przyznała ok. 350 Stypendiów Rektora w wysokości od 525 zł/miesiąc do 1025 zł/miesiąc w zależności od wysokości uzyskanej średniej lub posiadanych osiągnięć. Za wysokie osiągnięcia sportowe, artystyczne lub naukowe Komisja Stypendialna przyznała stypendia w wysokości 600 zł/miesiąc.
Szczegółowe informacje dotyczące możliwości ubiegania się o stypendium rektora dostępne są w systemie studenckim MojeAEH.
Stypendium sportowe może otrzymać student, który wyróżnia się osiągnięciami sportowymi we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym. Dodatkowo naszych uczelnianych sportowców chętnie angażujemy w dodatkowe programy wsparcia – np. Narodową Reprezentację Akademicką.
Młodzi sportowcy mogą liczyć na wsparcie finansowe w wysokości 600 zł/miesiąc.
Szczegółowe informacje dotyczące możliwości ubiegania się o stypendium sportowe dostępne są w systemie studenckim MojeAEH.
Stypendium socjalne może otrzymać student, który znajduje się w trudnej sytuacji materialnej. W roku akademickim 2022/2023 wysokość dochodu na osobę w rodzinie studenta uprawniająca do otrzymania stypendium ustalona została na kwotę nie wyższą niż 1294,40 zł.
W zależności od miesięcznego dochodu netto na jednego członka rodziny studenta przyznano stypendia w wysokości od 1275 zł/miesiąc do 2025 zł/miesiąc.
Szczegółowe informacje dotyczące możliwości ubiegania się o stypendium socjalne dostępne są w systemie studenckim MojeAEH.
Stypendium dla osób niepełnosprawnych może otrzymać student, który posiada orzeczenie o niepełnosprawności, orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, orzeczenie lekarza orzecznika ZUS, orzeczenie o zaliczeniu do grupy inwalidzkiej lub orzeczenie o stałej lub długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym.
W roku akademickim 2022/2023 w zależności od stopnia niepełnosprawności przyznano ok. 150 stypendiów dla osób niepełnosprawnych w wysokości od 1275 zł/miesiąc do 1575 zł/miesiąc.
Szczegółowe informacje dotyczące możliwości ubiegania się o stypendium dla osób niepełnosprawnych dostępne są w systemie studenckim MojeAEH.
Zapomoga stanowi formę doraźnej pomocy finansowej. Ubiegać się o nią może każdy student, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej wynikającej ze zdarzeń losowych, na które student nie miał wpływu.
Zapomoga może zostać przyznana dwa razy w ciągu jednego roku akademickiego, przy czym nie przyznaje się zapomogi dwukrotnie z tytułu tego samego zdarzenia losowego. Wyjątek stanowią trudne sytuacje życiowe powstałe na skutek pandemii COVID-19.
W 2021 roku przyznaliśmy 40 zapomóg na łączną kwotę 197 200,00 zł. Zapomogi, w zależności od sytuacji studenta, wypłacane były w wysokości od 3000 zł do 5000 zł jednorazowo.
Szczegółowe informacje dotyczące możliwości ubiegania się o zapomogę dostępne są w systemie studenckim MojeAEH.
Rok akademicki 2022/2023
355 stypendiów Rektora
179 stypendiów socjalnych
181 stypendiów dla osób niepełnosprawnych
Rok 2019/2020 wydaliśmy na stypendia 1 890 289,35 zł
Rok 2020/2021 wydaliśmy na stypendia 2 911 662,50 zł
Rok 2021/2022 wydaliśmy na stypendia 4 158 177 zł
Rok 2022/2023 wydaliśmy na stypendia 7 829 950 zł
Stypendium Rektora – najwyższa średnia: 5,44