Zapisz sięOdwiedź nas Dopasuj studia do siebie
Odwiedź nas Dopasuj studia do siebie
 
Połącz się z tłumaczem języka migowegoPołącz się z tłumaczem języka migowego

VIZJA –
projekty europejskie

Logo Fundusze Europejskie, logo Rzeczpospolita Polska, logo Unia Europejska - Europejskie Fundusze Strukturalne i Inwestycyjne

Projekty europejskie aktualnie realizowane

01

„Vizja Home – Uczelnia dla wszystkich”

Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Okres realizacji:  01.01.2025 r. do 31.12.2028 r.
Grupy docelowe: wsparciem zostaną objęci także pracownicy dydaktyczni i administracyjni Uniwersytetu VIZJA – 272 osób, pracownicy kadry kierowniczej- 32 osoby oraz wybrani przedstawiciele formalnych grup studenckich, np. Kół naukowych, Samorządu studenckiego – łącznie 60 os.
Wsparciem będzie objęta uczelnia – Uniwersytet VIZJA z siedzibą przy ul. Okopowej 59 oraz jej filie.
Cel projektu: celem projektu jest stworzenie warunków do pełnego uczestnictwa wszystkich osób, w tym os. z niepełnosprawnościami i innych os. ze szczególnymi potrzebami w życiu uczelni i społeczności akademickiej, w tym podczas rekrutacji, kształcenia, prowadzenia badań naukowych, udziału w wydarz. kulturalnych i sportowych oraz zatrudnianiu – na zasadzie równości z innymi osobami.
Projekt zakłada realizację zadań, których efektem będzie zapewnienie dostępności uczelni w ośmiu obszarach: Struktura Organizacyjna, Dostępność architektoniczna, Dostępność informacyjno-komunikacyjna, Dostępność cyfrowa, Technologie, Procedury, Usługi wspierające edukację, Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności.

W ramach projektu wdrożonych będzie wiele innowacyjnych działań na rzecz zapewnienia dostępności uczelni. Przykładowe działania, które będą wdrożone w ramach ww. projektu:

– wdrożony będzie innowacyjny system nawigacyjno-komunikacyjny usprawniający poruszanie się (oraz ewakuację) po uczelni i jej filiach osobom ze szczególnymi potrzebami, w  szczególności osobom niewidomym;

– budynki uczelni zostaną dostosowane do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących poprzez montaż oznaczeń pionowych i poziomych w j. brajla;

– wdrożone zostaną nowe rozwiązania na rzecz zwiększenia dostępności kształcenia dla osób niesłyszących i niedosłyszących – w aulach wykładowych oraz przy kluczowych stanowiskach obsługi zainstalowane zostaną pętle indukcyjne – stacjonarne i przenośne;

– utworzonych zostanie sześć stref ciszy – tzw. Wellbeing Space. Będą to miejsca ogólnodostępne dla studentów, doktorantów i pracowników uczelni (szczególnie ważne dla osób neuroróżnorodnych), wyposażone w wygodne i dostosowane do zróżnicowanych potrzeb meble, kanapy, fotele, stoły, odpowiednie oświetlenie i rozwiązania techniczne zapewniające możliwość wyciszenia się;

– zorganizowane będzie wsparcie psychologiczne i doradcze dla studentów, doktorantów i pracowników uczelni. Wsparcie indywidualne prowadzone będzie w formie indywidualnych konsultacji z lekarzem psychiatrą, psychologiem, coachem, doradcą zawodowym, dietetykiem lub innym specjalistą, zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami. Wsparcie grupowe będzie prowadzone w formie treningów, warsztatów i  grup wsparcia, w tym grup prowadzonych z wykorzystaniem metod arteterapii;

– zorganizowane będą zajęcia sportowe dostosowane do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami. Zajęcia sportowe prowadzone będą w formie indywidualnych treningów oraz zajęć grupowych. Zajęcia prowadzone będą w salach sportowych wyposażonych w specjalistyczne urządzenia i sprzęt sportowy dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami;

– utworzona będzie pracownia do nauki j. obcych dostosowana do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz prowadzone będą zajęcia z j. obcych, dostosowane do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami;

– prowadzone będą działania świadomościowe, szkolenia, wydarzenia integracyjne.  Zorganizowane zostaną szkolenia w obszarze dostępności: np. praca i komunikacja z osobami z  różnymi rodzajami niepełnosprawności, zasady adaptacji materiałów dydaktycznych, w tym np. konstruowanie treści w j. prostym, zasady tworzenia dostępnych stron internetowych i aplikacji mobilnych oraz wiele innych. Zorganizowane zostaną także liczne wydarzenia o charakterze świadomościowym i integracyjnym, kierowane do całej społeczności akademickiej, jak  np. Akademickie Dni Świadomości Autyzmu;

– utworzona zostanie „Sala zmysłów”, która wyposażona będzie w urządzenia umożliwiające prowadzenie ćwiczeń z wykorzystaniem urządzeń symulujących ograniczenie w zakresie różnych zmysłów, np. wzroku, słuchu. Sala będzie wyposażona np. w opaski zaciemniające, zestaw symulujący 12 różnych wad wzroku, symulator wieku starczego, wózek inwalidzki, laski dla niewidomych i wiele innych;

– wdrożone zostaną także liczne procedury i standardy zapewniania dostępności we wszystkich jednostkach organizacyjnych uczelni.

.Rezultatem projektu będzie:.
– wdrożenie rozwiązań w celu poprawy dostępności Uniwersytetu VIZJA dla osób z niepełnosprawnościami;
– podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej i administracyjnej w zakresie podstawowych szkoleń świadomościowych i/lub specjalistycznych – 245 osób;
– podniesienie kompetencji kadry kierowniczej w zakresie podstawowych szkoleń świadomościowych i/lub specjalistycznych- 32 osoby;
– podniesienie kompetencji u przedstawicieli formalnych grup studenckich w zakresie podstawowych szkoleń świadomościowych i/lub specjalistycznych – 54. 

Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Priorytet 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działanie 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego.
Wartość wydatków kwalifikowalnych projektu: 8 121 503,86 zł
Wartość dofinansowania: 7 877 858,74 zł
Wartość dofinansowania ze środków europejskich: 6 701 864,99 zł

02

„Zwiększanie efektywności akademickiej: Zarządzanie uczelnią w kontekście minimalizacji drop-outu”

Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Projekt realizowany jest w okresie od 01.09.2025 roku do 28.02.2029 roku.

Cel projektu:
Celem głównym projektu pn. „Zwiększanie efektywności akademickiej: Zarządzanie uczelnią w kontekście minimalizacji drop-outu” jest wdrożenie kompleksowego programu wsparcia, którego głównym celem jest minimalizacja zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out) na Uniwersytecie VIZJA.
Cel projektu zostanie osiągnięty do dnia 28.02.2029 roku.

Grupa docelowa:
Bezpośrednią grupą docelową jest Uniwersytet VIZJA z siedzibą przy ul. Okopowej 59 w Warszawie.

Pośrednią grupą docelową w wyniku realizacji projektu będą studenci I roku studiów licencjackich, magisterskich oraz jednolitych magisterskich studiujących na wydziałach:
– technologii informatycznych,
– biznesu,
– nauk o człowieku,
na których zdiagnozowano najwyższy drop–out, w szczególności studencki kształcący się na kierunkach: informatyka, zarządzanie oraz psychologia.

Główne zadania projektu:
1) Zadanie nr 1 – Wyodrębnienie miejsca w Biurze Obsługi Studenta do monitorowania i zapobiegania drop-outu na uczelni poprzez tworzeniu struktur na uczelni z zakresie minimalizacji i zapobieganiu drop outowi.

2) Zadanie nr 2 – System Monitorowania Danych Dotyczących Drop-out (SMDDD).
Wdrożenie innowacyjnego systemu w celu uzyskania możliwie pełnego obrazu i zestawów indywidualnych czynników mogących mieć wpływ na zjawisko drop-outu poprzez pobieranie i integrację danych o studentach z różnych systemów uczelni. Dane będą analizowane z wykorzystaniem algorytmów AI, aby wskazać czynniki ryzyka rezygnacji i generować alerty. Uczelnia otrzyma raporty wspierające działania prewencyjne, takie jak konsultacje, pomoc psychologiczna. Integralną częścią SMDDD będzie chat-bot w aplikacji uczelni, oferujący natychmiastową pomoc i doradztwo. System zapewni równość szans i niedyskryminację na każdym etapie.

3) Zadanie nr 3 – Opracowanie materiałów propedeutycznych i wsparcie studentów w trudnych przedmiotach za pomocą chat-bota obejmuje identyfikację przedmiotów o najwyższym wpływie na rezygnacje z nauki (niska zdawalność, wysoki odsetek powtórzeń). Wspólnie z kadrą dydaktyczną powstanie katalog materiałów opartych na otwartych zasobach edukacyjnych (OZE), ułatwiających opanowanie kluczowych kompetencji. Celem jest zmniejszenie liczby rezygnacji spowodowanych trudnościami w nauce oraz poprawa wyników kształcenia. Materiały będą dostępne również dla osób z niepełnosprawnościami, z zapewnieniem odpowiedniego wsparcia.

4) Zadanie nr 4 – Wsparcie coachingowe i psychologiczne dla studentów w trudnej sytuacji akademickiej obejmuje indywidualne sesje terapeutyczne i coachingowe w języku polskim i angielskim. Oferowane są terapie poznawczo-behawioralne oraz sesje coachingowe pomagające w ustalaniu celów, zarządzaniu stresem i motywacji. Organizowane są także grupy wsparcia, które wspierają rozwój umiejętności interpersonalnych oraz budowanie poczucia przynależności do społeczności akademickiej. Wsparcie realizowane jest zarówno online, jak i stacjonarnie, z dostosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zadanie realizowane jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji.

Zadania te będą skierowane na poprawę poczucia przynależności do społeczności akademickiej, a także na udzielanie wsparcia osobom w trudnej sytuacji życiowej, akademickiej oraz psychologicznej. Program ma na celu nie tylko ograniczenie liczby studentów rezygnujących z nauki, ale również stworzenie środowiska sprzyjającego ich sukcesom edukacyjnym i integracji z uczelnią. Zadania zostaną zrealizowane dzięki tworzeniu struktur na uczelni oraz wsparciu systemów do monitorowania drop outu uczelnia będzie mogła skutecznie mu zapobiegać.

Główny rezultat projektu:
Głównym rezultatem projektu jest dostosowanie kształcenia do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji podmiotów szkolnictwa wyższego.

Łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych Projektu: 4 905 366,40 zł

Wysokość dofinansowania ze środków europejskich: 4 047 908,35 zł

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Dodatkowe informacje:
Uprzejmie informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Projekty europejskie zrealizowane w latach 2009 – 2023

01

„Uczelnia na medal – Projekty europejskie”

Celem głównym projektu było zwiększenie dostępności Uniwersytetu VIZJA w zakresie: architektonicznym, komunikacyjnym, administrowania stron internetowych, narzędzi informatycznych, procedur kształcenia – czyli doprowadzenie do osiągnięcia modelu uczelni w pełni dostępnej dla osób z różnym rodzajem i stopniem niepełnosprawności.

02

„Vizja przyszłości – Projekty europejskie”

Projekt realizowany od 1 kwietnia 2019 do 31 marca 2023 r. Skierowany do studentów, kadry naukowo-dydaktycznej oraz pracowników administracyjnych Uniwersytetu VIZJA. Celem głównym projektu było podniesienie efektywności zarządzania i jakości kształcenia przez Uniwersytet VIZJA do profesjonalnego kształcenia studentów dostosowanego do wymogów rynku pracy. Więcej informacji https://vizjaprzyszlosci.vizja.pl/

03

„Uczelnia bliżej biznesu – Projekty europejskie ”

Kompleksowy Program Rozwoju Uniwersytetu VIZJA – projekt realizowany od 3 września 2018 r. do 30 sierpnia 2022 r. Głównym celem projektu była poprawa jakości kształcenia oraz efektywności zarządzania. Więcej informacji https://uczelniablizejbiznesu.vizja.pl/

04

„Akademia demokracji – Projekty europejskie”

Głównym celem projektu było opracowanie programu kształcenia i realizacja działań dydaktycznych. Warsztaty, szkolenia, bezpośredni mentoring pracy z UP. W celu rozwijania kompetencji pozwalających na aktywizację społeczną i zawodową. Poszerzenie wiedzy ogólnej i specjalistycznej. Rozwoju zainteresowań, pobudzenie aktywności edukacyjnej i kulturalnej. Zapobieganie społecznemu wykluczeniu u 900 uczniów (500 dziewcząt i 400 chłopców). Uczących się w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (12-19 lat). Na terenie całego kraju poprzez realizację zajęć edukacyjnych.

05

„Uczelnie bliżej studentów zagranicznych – międzynarodowy program promocji polskich szkół wyższych – Projekty europejskie”

Projekt realizowany w okresie od 2 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. Finansowany był przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach Programu Nowoczesna Promocja Zagraniczna. Celem projektu był udział w 7 targach zagranicznych, tj.: Wietnam (Hanoi, Ho Chi Min); Rosja (Krasnojarsk i Nowosybirsk); Tajlandia (Bangkok); Uzbekistan (Samarkanda, Bukhra). Udział w targach zagranicznych potrzebny był w celu promocji Uczelni za granicą.

06

„Studia podyplomowe dla pracowników wymiaru sprawiedliwości – Prawo restrukturyzacyjne, upadłościowe i finansowe – Projekty europejskie”

Zrealizowany projekt od 1 listopada 2016 do 31 sierpnia 2018 r. W ramach projektu przeprowadzono 2 edycje studiów podyplomowych dla 80 pracowników wymiaru sprawiedliwości, specjalizujących się w tematyce gospodarczej. W szczególności prawa restrukturyzacyjnego, upadłościowego i finansowego. Zainteresowanych podniesieniem wiedzy, kompetencji i praktycznych umiejętności. Kwalifikacje w zakresie ww. prawa zintegrowanego z wiedzą pozaprawną przydatną w ściganiu przestępczości gospodarczej/skarbowej i w orzekaniu w sprawach przestępstw gospodarczych.

07

„Zaplanuj karierę z Vizją! – Projekty europejskie”

Projekt zrealizowany od 1 września 2016 do 31 sierpnia 2018 r. Dzięki niemu 480 studentów ostatnich dwóch semestrów I i II stopnia studiów objętych zostało wsparciem w formie indywidualnego doradztwa zawodowego oraz w zakresie przedsiębiorczości. Studenci studiujący na kierunkach: zarządzanie, finanse i rachunkowość, politologia, psychologia oraz prawo. Działania te poprzedziły utworzenie Bilansu kompetencji. Więcej informacji na stronie: www.kariera.vizja.pl.

08

„Informatycy w biznesie – program rozwoju uczelni WSTI – Projekty europejskie”

Udział w projekcie wzięli studenci I, II lub III roku kierunku informatyka z Wyższej Szkoły Technologii Informatycznych. Projekt realizowany był w latach 2013-2015. Więcej informacji na stronie: www.informatycywbiznesie.vizja.net.

09

„GRADYS – Projekty europejskie”

Oprogramowanie w postaci ćwiczeń symulacyjnych z elementami wirtualnej rzeczywistości, wspomagających funkcje poznawcze u osób starzejących się prawidłowo i starzejących się patologicznie w przebiegu chorób otępiennych. Finansowany ze środków Programu „Innowacje Społeczne” i realizowany w partnerstwie z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Przejdź do treści