Zapisz sięOdwiedź nas Dopasuj studia do siebie
Odwiedź nas Dopasuj studia do siebie
 
Połącz się z tłumaczem języka migowegoPołącz się z tłumaczem języka migowego

Zwiększanie efektywności akademickiej: Zarządzanie uczelnią w kontekście minimalizacji drop-outu

Zestawienia znaków: Fundusze Europejskie, Barwy Rzeczpospolitej Polskiej, Unia Europejska

Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Projekt realizowany jest w okresie od 01.09.2025 roku do 28.02.2029 roku.

Cel projektu:
Celem głównym projektu pn. „Zwiększanie efektywności akademickiej: Zarządzanie uczelnią w kontekście minimalizacji drop-outu” jest wdrożenie kompleksowego programu wsparcia, którego głównym celem jest minimalizacja zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out) na Uniwersytecie VIZJA.
Cel projektu zostanie osiągnięty do dnia 28.02.2029 roku.

Grupa docelowa:
Bezpośrednią grupą docelową jest Uniwersytet VIZJA z siedzibą przy ul. Okopowej 59 w Warszawie.

Pośrednią grupą docelową w wyniku realizacji projektu będą studenci I roku studiów licencjackich, magisterskich oraz jednolitych magisterskich studiujących na wydziałach:
– technologii informatycznych,
– biznesu,
– nauk o człowieku,
na których zdiagnozowano najwyższy drop–out, w szczególności studencki kształcący się na kierunkach: informatyka, zarządzanie oraz psychologia.

Główne zadania projektu:
1) Zadanie nr 1 – Wyodrębnienie miejsca w Biurze Obsługi Studenta do monitorowania i zapobiegania drop-outu na uczelni poprzez tworzeniu struktur na uczelni z zakresie minimalizacji i zapobieganiu drop outowi.

2) Zadanie nr 2 – System Monitorowania Danych Dotyczących Drop-out (SMDDD).
Wdrożenie innowacyjnego systemu w celu uzyskania możliwie pełnego obrazu i zestawów indywidualnych czynników mogących mieć wpływ na zjawisko drop-outu poprzez pobieranie i integrację danych o studentach z różnych systemów uczelni. Dane będą analizowane z wykorzystaniem algorytmów AI, aby wskazać czynniki ryzyka rezygnacji i generować alerty. Uczelnia otrzyma raporty wspierające działania prewencyjne, takie jak konsultacje, pomoc psychologiczna. Integralną częścią SMDDD będzie chat-bot w aplikacji uczelni, oferujący natychmiastową pomoc i doradztwo. System zapewni równość szans i niedyskryminację na każdym etapie.

3) Zadanie nr 3 – Opracowanie materiałów propedeutycznych i wsparcie studentów w trudnych przedmiotach za pomocą chat-bota obejmuje identyfikację przedmiotów o najwyższym wpływie na rezygnacje z nauki (niska zdawalność, wysoki odsetek powtórzeń). Wspólnie z kadrą dydaktyczną powstanie katalog materiałów opartych na otwartych zasobach edukacyjnych (OZE), ułatwiających opanowanie kluczowych kompetencji. Celem jest zmniejszenie liczby rezygnacji spowodowanych trudnościami w nauce oraz poprawa wyników kształcenia. Materiały będą dostępne również dla osób z niepełnosprawnościami, z zapewnieniem odpowiedniego wsparcia.

4) Zadanie nr 4 – Wsparcie coachingowe i psychologiczne dla studentów w trudnej sytuacji akademickiej obejmuje indywidualne sesje terapeutyczne i coachingowe w języku polskim i angielskim. Oferowane są terapie poznawczo-behawioralne oraz sesje coachingowe pomagające w ustalaniu celów, zarządzaniu stresem i motywacji. Organizowane są także grupy wsparcia, które wspierają rozwój umiejętności interpersonalnych oraz budowanie poczucia przynależności do społeczności akademickiej. Wsparcie realizowane jest zarówno online, jak i stacjonarnie, z dostosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zadanie realizowane jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji.

Zadania te będą skierowane na poprawę poczucia przynależności do społeczności akademickiej, a także na udzielanie wsparcia osobom w trudnej sytuacji życiowej, akademickiej oraz psychologicznej. Program ma na celu nie tylko ograniczenie liczby studentów rezygnujących z nauki, ale również stworzenie środowiska sprzyjającego ich sukcesom edukacyjnym i integracji z uczelnią. Zadania zostaną zrealizowane dzięki tworzeniu struktur na uczelni oraz wsparciu systemów do monitorowania drop outu uczelnia będzie mogła skutecznie mu zapobiegać.

Główny rezultat projektu:
Głównym rezultatem projektu jest dostosowanie kształcenia do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji podmiotów szkolnictwa wyższego.

Łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych Projektu: 4 905 366,40 zł

Wysokość dofinansowania ze środków europejskich: 4 047 908,35 zł

Dodatkowe informacje:
Uprzejmie informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Przestrzeganie zasad równościowych odbywa się na wszystkich etapach wdrażania projektu, w tym w szczególności w odniesieniu do uczestników projektów. Informujemy o możliwości zapoznania się z materiałami dotyczącymi przestrzegania zasad horyzontalnych, w tym m.in. zasady równości szans płci, obowiązujących w projektach współfinansowanych w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2021- 2027 dostępnymi na stronie internetowej Przestrzeganie zasad równościowych – Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (rozwojspoleczny.gov.pl)

Dostępność architektoniczna:
Miejsce realizacji wsparcia projektu oraz Biuro projektu znajdują się w kampusie Uniwersytetu VIZJA przy ul. Okopowej 59 w Warszawie – budynek nie posiada barier architektonicznych mających negatywny wpływ na realizację projektu oraz posiada wiele dostosowań do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W zakresie dostępności architektonicznej można wskazać m.in.:
1. Dostępne wejście do budynku – odpowiednio szerokie drzwi wejściowe, brak różnic w poziomie powierzchni, domofon przed wejściem, możliwość skorzystania ze wsparcia pracownika recepcji.
2. Dostępne windy – odpowiednio szerokie, przestronne, wyposażone w przyciski Braille’a, udźwiękowione, umożliwiające osobom poruszającym się na wózkach lub o kulach, osobom niewidomym, niesłyszącym lub z innymi trudnościami zdrowotnymi dotarcie na każdy poziom budynku.
3. Dostępna przestrzeń budynku – korytarze, klatki schodowe, sale ćwiczeniowe i wykładowe, biblioteka, kantyna oraz pomieszczenia administracyjne wolne są od barier architektonicznych poziomych i pionowych. Bez trudności mogą poruszać się po nich między innymi osoby na wózku, osoby korzystające z kul, lasek i innych pomocy ortopedycznych, osoby starsze, a także osoby z wózkami dziecięcymi, mające różne problemy z poruszaniem się.
4. Uczelnia zapewnia możliwość wstępu do budynku osobie, której towarzyszy pies asystujący.
5. Budynek posiada dostępny parking – dla osób z niepełnosprawnościami dostępne są miejsca w parkingu podziemnym uczelni (poziom -1 oraz poziom -2). Są odpowiednio oznakowane, wolne od barier architektonicznych, z możliwością bezpośredniego wjazdu na każdy poziom budynku uczelni.
6. Budynek położony jest w miejscu dobrze skomunikowanym przez Warszawski Transport Publiczny – najbliższym wejścia do budynku przystankiem autobusowym oraz tramwajowym jest przystanek o nazwie „Niska”. Oba przystanki przystosowane są do komunikacji niskopodłogowej. Na trasie od przystanków do wejścia do budynku nie ma barier architektonicznych takich jak schody, kładki, wysokie krawężniki. Wzdłuż sąsiadującego z gmachem uniwersytetu chodnika znajdują się linie naprowadzające dla osób niewidomych/słabowidzących, które umożliwiają bezpieczne dotarcie z Uniwersytetu VIZJA do najbliższego przystanku komunikacji miejskiej. Informacje o dostępności transportu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami można znaleźć na stronie internetowej „Komunikacja bez barier” prowadzonej przez Warszawski Transport Publiczny.

Szczegółowe i aktualizowane w trybie ciągłym informacje dotyczące dostępności architektonicznej prezentowe są na stronie internetowej Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami Uniwersytetu VIZJA. BON koordynuje działania z zakresu wszystkich obszarów dostępności Uniwersytetu VIZJA (kontakt do BON: ul. Okopowa 59, 01-043 Warszawa; II piętro; pokój 233; e-mail: bon@vizja.pl; telefon: 22 536 54 12). Uniwersytet VIZJA realizuje również projekt pn. „Vizja Home – Uczelnia dla wszystkich” (od 01.01.2025 r. do 31.12.2028 r.) w ramach którego usprawniana jest dostępność uniwersytetu dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami. Więcej informacji o tym projekcie można uzyskać na jego stronie internetowej.

Dodatkowe informacje o projekcie można uzyskać w Biurze projektu:
Biuro projektu znajduje się w Dziale Projektów Europejskich (piętro VI, pokój nr 614 na kampusie Uniwersytetu VIZJA przy ul. Okopowej 59 w Warszawie). Biuro projektu, zgodnie z informacją o dostępności architektonicznej, nie posiada barier architektonicznych mających negatywny wpływ na realizację projektu. Kanały komunikacji z Personelem projektu:
1. Kontakt bezpośredni – dostępność personelu do kontaktu bezpośredniego od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-15:00.
2. Kontakt telefoniczny – telefon: +48 22 536 54 53.
3. Kontakt mailowy – e-mail: projektyeuropejskie@vizja.pl

W przypadku wystąpienia szczególnych potrzeb dotyczących korzystania z form wsparcia projektu, dostępu do informacji o projekcie, komunikacji z Personelem projektu lub innych szczególnych potrzeb dotyczących jego realizacji prosimy o zgłaszanie tych potrzeb do Biura projektu. Istnieje możliwość kontaktu za pośrednictwem osoby upoważnionej.

Dokumentacja projektu opracowywana jest z uwzględnieniem zasad tworzenia dokumentów elektronicznych określonych w dokumencie pn. „Załącznik nr 2. Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027”. W przypadku wystąpienia trudności w odczytaniu, zrozumieniu lub innych szczególnych potrzeb dotyczących analizy treści dokumentacji prosimy o zgłaszanie tych potrzeb do Biura projektu.

Krótki opis projektu – tekst łatwy do czytania:
Czym jest projekt?
1. Projekt o nazwie „Zwiększanie efektywności akademickiej: Zarządzanie uczelnią w kontekście minimalizacji drop-outu” to zbiór działań mających doprowadzić do osiągnięcia określonego celu.
2. Drop-out to zjawisko rezygnacji z kształcenia przed całkowitym ukończeniem studiów.
3. Projekt realizuje Uniwersytet VIZJA, który prowadzi studia wyższe i badania naukowe.
4. Celem projektu jest wprowadzenie programu wsparcia mającego wpłynąć na zmniejszenie zjawiska drop-outu na Uniwersytecie VIZJA.
5. Projekt otrzymuje wsparcie finansowe z Unii Europejskiej.

Komu ma pomóc projekt?
1. Projekt ma pomóc Uniwersytetowi VIZJA jako instytucji kształcącej studentów.
2. Projekt pośrednio ma pomóc studentom Uniwersytetu VIZJA.

Jakie działania mają zostać wykonane w ramach projektu?
1. Działania projektu zebrane są w cztery zadania:
– wyodrębnienie miejsca w Biurze Obsługi Studenta do monitorowania i zapobiegania drop-outu,
– wdrożenie Systemu Monitorowania Danych Dotyczących Drop-outu,
– opracowanie materiałów propedeutycznych i wsparcie studentów w trudnych przedmiotach za pomocą chat-bota,
– wsparcie coachingowe i psychologiczne dla studentów w trudnej sytuacji akademickiej.
2. Całkowity koszt działań wyniesie 4 905 366,40 zł (prawie pięć milionów złotych), w tym wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to 4 047 908,35 zł (ponad cztery miliony złotych).

Jakie będą główne efekty projektu?
1. Kształcenie na Uniwersytecie VIZJA będzie lepiej dostosowane do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji podmiotów szkolnictwa wyższego.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Przejdź do treści