Zwiększanie efektywności akademickiej: Zarządzanie uczelnią w kontekście minimalizacji drop-outu
Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Projekt realizowany jest w okresie od 01.09.2025 roku do 28.02.2029 roku.
Cel projektu:
Celem głównym projektu pn. „Zwiększanie efektywności akademickiej: Zarządzanie uczelnią w kontekście minimalizacji drop-outu” jest wdrożenie kompleksowego programu wsparcia, którego głównym celem jest minimalizacja zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out) na Uniwersytecie VIZJA.
Cel projektu zostanie osiągnięty do dnia 28.02.2029 roku.
Grupa docelowa:
Bezpośrednią grupą docelową jest Uniwersytet VIZJA z siedzibą przy ul. Okopowej 59 w Warszawie.
Pośrednią grupą docelową w wyniku realizacji projektu będą studenci I roku studiów licencjackich, magisterskich oraz jednolitych magisterskich studiujących na wydziałach:
– technologii informatycznych,
– biznesu,
– nauk o człowieku,
na których zdiagnozowano najwyższy drop–out, w szczególności studencki kształcący się na kierunkach: informatyka, zarządzanie oraz psychologia.
Główne zadania projektu:
1) Zadanie nr 1 – Wyodrębnienie miejsca w Biurze Obsługi Studenta do monitorowania i zapobiegania drop-outu na uczelni poprzez tworzeniu struktur na uczelni z zakresie minimalizacji i zapobieganiu drop outowi.
2) Zadanie nr 2 – System Monitorowania Danych Dotyczących Drop-out (SMDDD).
Wdrożenie innowacyjnego systemu w celu uzyskania możliwie pełnego obrazu i zestawów indywidualnych czynników mogących mieć wpływ na zjawisko drop-outu poprzez pobieranie i integrację danych o studentach z różnych systemów uczelni. Dane będą analizowane z wykorzystaniem algorytmów AI, aby wskazać czynniki ryzyka rezygnacji i generować alerty. Uczelnia otrzyma raporty wspierające działania prewencyjne, takie jak konsultacje, pomoc psychologiczna. Integralną częścią SMDDD będzie chat-bot w aplikacji uczelni, oferujący natychmiastową pomoc i doradztwo. System zapewni równość szans i niedyskryminację na każdym etapie.
3) Zadanie nr 3 – Opracowanie materiałów propedeutycznych i wsparcie studentów w trudnych przedmiotach za pomocą chat-bota obejmuje identyfikację przedmiotów o najwyższym wpływie na rezygnacje z nauki (niska zdawalność, wysoki odsetek powtórzeń). Wspólnie z kadrą dydaktyczną powstanie katalog materiałów opartych na otwartych zasobach edukacyjnych (OZE), ułatwiających opanowanie kluczowych kompetencji. Celem jest zmniejszenie liczby rezygnacji spowodowanych trudnościami w nauce oraz poprawa wyników kształcenia. Materiały będą dostępne również dla osób z niepełnosprawnościami, z zapewnieniem odpowiedniego wsparcia.
4) Zadanie nr 4 – Wsparcie coachingowe i psychologiczne dla studentów w trudnej sytuacji akademickiej obejmuje indywidualne sesje terapeutyczne i coachingowe w języku polskim i angielskim. Oferowane są terapie poznawczo-behawioralne oraz sesje coachingowe pomagające w ustalaniu celów, zarządzaniu stresem i motywacji. Organizowane są także grupy wsparcia, które wspierają rozwój umiejętności interpersonalnych oraz budowanie poczucia przynależności do społeczności akademickiej. Wsparcie realizowane jest zarówno online, jak i stacjonarnie, z dostosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zadanie realizowane jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji.
Zadania te będą skierowane na poprawę poczucia przynależności do społeczności akademickiej, a także na udzielanie wsparcia osobom w trudnej sytuacji życiowej, akademickiej oraz psychologicznej. Program ma na celu nie tylko ograniczenie liczby studentów rezygnujących z nauki, ale również stworzenie środowiska sprzyjającego ich sukcesom edukacyjnym i integracji z uczelnią. Zadania zostaną zrealizowane dzięki tworzeniu struktur na uczelni oraz wsparciu systemów do monitorowania drop outu uczelnia będzie mogła skutecznie mu zapobiegać.
Główny rezultat projektu:
Głównym rezultatem projektu jest dostosowanie kształcenia do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji podmiotów szkolnictwa wyższego.
Łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych Projektu: 4 905 366,40 zł
Wysokość dofinansowania ze środków europejskich: 4 047 908,35 zł
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Dodatkowe informacje:
Uprzejmie informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.


