Vizja Otwartości – Łączymy Światy, Tworzymy Przyszłość
Projekt finansowany ze środków europejskich z Funduszu Europejskiego dla Rozwoju Społecznego 2021 – 2027 (FERS), projekt NAWA pt. „Wsparcie instytucji szkolnictwa wyższego i nauki w obsłudze osób cudzoziemskich oraz Polek i Polaków wyjeżdżających za granicę”, nr projektu: FERS.01.05.IP.08-0003/24 (Beneficjent – Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej).
Projekt pn. „Vizja Otwartości – Łączymy Światy, Tworzymy Przyszłość” realizowany jest w okresie od 01.10.2025 roku do 30.09.2027 roku przez Uniwersytet VIZJA
Cel projektu:
Celem głównym projektu pn. „Vizja Otwartości – Łączymy Światy, Tworzymy Przyszłość” jest wzmocnienie potencjału Uniwersytetu VIZJA w umiędzynarodowieniu i podniesienie konkurencyjności uczelni na rynku międzynarodowym poprzez realizację następujących celów szczegółowych:
1. Doskonalenie umiejętności komunikacji w języku angielskim
2. Zrozumienie i poszanowanie różnorodnych norm kulturowych
3. Budowanie pozytywnych relacji z osobami z zagranicy
4. Ułatwienie obsługi spraw formalnych i administracyjnych
5. Poszerzanie świadomości o globalnych standardach współpracy międzynarodowej
6. Wyodrębnienie i wyposażenie przestrzeni do obsługi studentów zagranicznych.
Cel projektu zostanie osiągnięty do dnia 30.09.2027 roku.
Grupa docelowa:
Grupą docelową projektu „Vizja Otwartości – Łączymy Światy, Tworzymy Przyszłość” jest 70 pracowników akademickich prowadzących zajęcia na kierunkach anglojęzycznych (pracownicy dydaktyczni oraz badawczo-dydaktyczni) oraz 40 pracowników administracyjnych pracujących w dziale International Center lub współpracujących z działem International Center przy obsłudze osób z zagranicy (studentów, pracowników akademickich) zatrudnionych na Uniwersytecie Vizja.
Główne zadania projektu:
1) Zadanie nr 1 – Szkolenia podnoszące kompetencje pracowników akademickich w zakresie umiędzynarodowienia.
Zadanie rozwija kompetencje kadry uczelni, umożliwiając skuteczną współpracę z osobami z zagranicy oraz profesjonalną obsługę uczestników wymiany międzynarodowej, rozwój kompetencji kadry w obszarze współpracy z osobami z zagranicy.
2) Zadanie nr 2 – Szkolenia podnoszące kompetencję pracowników administracyjnych w zakresie umiędzynarodowienia.
Działania te wspierają profesjonalizację obsługi administracyjnej, zapewniając, że procedury i przepisy są przestrzegane zgodnie z międzynarodowymi standardami.
3) Zadanie nr 3 – Wizyty studyjne w zagranicznych ośrodkach akademickich.
Wizyty umożliwiają adaptację najlepszych praktyk i standardów globalnych, co podnosi konkurencyjność uczelni na rynku międzynarodowym. Zdobyta wiedza i doświadczenie wzmacniają potencjał współpracy z zagranicznymi partnerami. Obecność na innych ośrodkach edukacyjnych to także okazja do prezentacji własnej oferty i budowania wizerunku uczelni otwartej na współpracę międzynarodową.
4) Zadanie nr 4 – Wyodrębnienie i wyposażenie przestrzeni do obsługi studentów i pracowników akademickich z zagranicy.
Wyodrębniona przestrzeń oraz nowe stanowiska umożliwią profesjonalną obsługę uczestników wymiany międzynarodowej oraz osób ze szczególnymi potrzebami. Stworzenie dedykowanego biura wpisuje się w rozwój miejsc przeznaczonych do obsługi wymiany międzynarodowej, co przyczynia się do umiędzynarodowienia i poprawy wizerunku uczelni jako przyjaznej zagranicznym studentom i pracownikom.
Rezultaty projektu:
1. Rozwój kompetencji kadry administracyjnej i akademickiej – podniesienie umiejętności językowych i kulturowych pracowników, co pozwoli lepiej wspierać zagranicznych studentów i współpracować w środowisku międzynarodowym.
2. Podniesienie jakości obsługi osób z zagranicy – usprawnienie procedur administracyjnych oraz stworzenie nowoczesnej i profesjonalnej przestrzeni do ich obsługi.
3. Umiędzynarodowienie uczelni – zwiększenie liczby studentów i pracowników z zagranicy poprzez poprawę warunków oraz wdrażanie dobrych praktyk we współpracy międzynarodowej.
4. Nowa infrastruktura do obsługi zagranicznych interesariuszy – obejmuje wyodrębnienie specjalnych biur oraz zapewnienie materiałów informacyjnych w różnych językach.
5. Poprawa efektywności działań organizacyjnych – wdrożenie szybkich procedur i zwiększenie liczby etatów, co odciąży administrację i usprawni obsługę.
6. Wzrost atrakcyjności uczelni na rynku międzynarodowym – Uczelnia zyskuje na konkurencyjności, co przekłada się na wzrost liczby kandydatów z zagranicy, dzięki atrakcyjnej ofercie edukacyjnej i skutecznej promocji.
7. Wzmocnienie współpracy międzynarodowej – rozwój wspólnych projektów z zagranicznymi uczelniami oraz budowanie prestiżu na arenie międzynarodowej.
8. Trwałe rezultaty projektu – wypracowane rozwiązania organizacyjne i infrastrukturalne, w tym nowa przestrzeń do obsługi interesariuszy, wraz ze wzrostem kompetencji kadry, zapewnią trwałą i wysoką jakość obsługi studentów oraz pracowników akademickich.
Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 535 122,00 zł
Harmonogram planowanego wsparcia uczestników projektu:
(aktualny harmonogram publikowany będzie w trakcie realizacji projektu)
Zasady dotyczące rekrutacji i korzystania z form wsparcia projektu:
(publikacja materiałów nastąpi przed uruchomieniem form wsparcia)
Dostępność architektoniczna:
Miejsce realizacji wsparcia projektu oraz Biuro projektu znajdują się w kampusie Uniwersytetu VIZJA przy ul. Okopowej 59 w Warszawie – budynek nie posiada barier architektonicznych mających negatywny wpływ na realizację projektu oraz posiada wiele dostosowań do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W zakresie dostępności architektonicznej można wskazać m.in.:
1. Dostępne wejście do budynku – odpowiednio szerokie drzwi wejściowe, brak różnic w poziomie powierzchni, domofon przed wejściem, możliwość skorzystania z wsparcia pracownika recepcji.
2. Dostępne windy – odpowiednio szerokie, przestronne, wyposażone w przyciski Braille’a, udźwiękowione, umożliwiające osobom poruszającym się na wózkach lub o kulach, osobom niewidomym, niesłyszącym lub z innymi trudnościami zdrowotnymi dotarcie na każdy poziom budynku.
3. Dostępna przestrzeń budynku – korytarze, klatki schodowe, sale ćwiczeniowe i wykładowe, biblioteka, kantyna oraz pomieszczenia administracyjne wolne są od barier architektonicznych poziomych i pionowych. Bez trudności mogą poruszać się po nich między innymi osoby na wózku, osoby korzystające z kul, lasek i innych pomocy ortopedycznych, osoby starsze, a także osoby z wózkami dziecięcymi, mające różne problemy z poruszaniem się.
4. Uczelnia zapewnia możliwość wstępu do budynku osobie, której towarzyszy pies asystujący.
Szczegółowe i aktualizowane w trybie ciągłym informacje dotyczące dostępności architektonicznej prezentowe są na stronie internetowej Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami Uniwersytetu VIZJA. BON koordynuje działania z zakresu wszystkich obszarów dostępności Uniwersytetu VIZJA (kontakt do BON: ul. Okopowa 59, 01-043 Warszawa; II piętro; pokój 233; e-mail: bon@vizja.pl; telefon: 22 536 54 12). Uniwersytet VIZJA realizuje również projekt pn. „Vizja Home – Uczelnia dla wszystkich” (od 01.01.2025 r. do 31.12.2028 r.) w ramach którego usprawniana jest dostępność uniwersytetu dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami. Więcej informacji o tym projekcie można uzyskać na jego stronie internetowej.
Ogólne informacje dla uczestniczek i uczestników szkoleń prowadzonych w ramach projektu, dotyczących dostępności miejsca ich realizacji.
Szkolenia realizowane w formule stacjonarnej będą prowadzone w salach kampusu Uniwersytetu VIZJA przy ul. Okopowej 59 w Warszawie:
1. Budynek posiada dostępny parking – dla osób z niepełnosprawnościami dostępne są miejsca w parkingu podziemnym uczelni (poziom -1 oraz poziom -2). Są odpowiednio oznakowane, wolne od barier architektonicznych, z możliwością bezpośredniego wjazdu na każdy poziom budynku uczelni. Szczegółowe i aktualizowane w trybie ciągłym informacje dotyczące dostępności architektonicznej prezentowe są na stronie internetowej Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami Uniwersytetu VIZJA.
2. Budynek położony jest w miejscu dobrze skomunikowanym przez Warszawski Transport Publiczny – najbliższym wejścia do budynku przystankiem autobusowym oraz tramwajowym jest przystanek o nazwie „Niska”. Oba przystanki przystosowane są do komunikacji niskopodłogowej. Na trasie od przystanków do wejścia do budynku nie ma barier architektonicznych takich jak schody, kładki, wysokie krawężniki. Wzdłuż sąsiadującego z gmachem uniwersytetu chodnika, znajdują się linie naprowadzające dla osób niewidomych/słabowidzących, które umożliwiają bezpieczne dotarcie z Uniwersytetu VIZJA do najbliższego przystanku komunikacji miejskiej. Informacje o dostępności transportu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami można znaleźć na stronie internetowej „Komunikacja bez barier” prowadzonej przez Warszawski Transport Publiczny.
Szczegółowe informacje dotyczące szkoleń będą przekazywane bezpośrednio ich uczestnikom i uczestniczkom z odpowiednim wyprzedzeniem przed uruchomieniem form wsparcia projektu.
Dodatkowe informacje o projekcie można uzyskać w Biurze projektu:
Biuro projektu znajduje się w Dziale Projektów Europejskich (piętro VI, pokój nr 614 na kampusie Uniwersytetu VIZJA przy ul. Okopowej 59 w Warszawie). Biuro projektu, zgodnie z informacją o dostępności architektonicznej, nie posiada barier architektonicznych mających negatywny wpływ na realizację projektu. Kanały komunikacji z Personelem projektu:
1. Kontakt bezpośredni – dostępność personelu do kontaktu bezpośredniego od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-15:00.
2. Kontakt telefoniczny – telefon: +48 22 536 54 53.
3. Kontakt mailowy – e-mail: projektyeuropejskie@vizja.pl
W przypadku wystąpienia szczególnych potrzeb dotyczących udziału w procesie rekrutacji uczestniczek i uczestników projektu, korzystania z form wsparcia projektu, dostępu do informacji o projekcie, komunikacji z Personelem projektu lub innych szczególnych potrzeb dotyczących jego realizacji prosimy o zgłaszanie tych potrzeb do Biura projektu. Istnieje możliwość kontaktu za pośrednictwem osoby upoważnionej.
Dokumentacja projektu opracowywana jest z uwzględnieniem zasad tworzenia dokumentów elektronicznych określonych w dokumencie pn. „Załącznik nr 1 do Podręcznika: Standardy dostępności – przykłady zastosowania”. W przypadku wystąpienia trudności w odczytaniu, zrozumieniu lub innych szczególnych potrzeb dotyczących analizy treści dokumentacji, prosimy o zgłaszanie tych potrzeb do Biura projektu.
Projekt realizowany jest w ramach Programu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (dalej „NAWA”) pn. „Welcome to Poland – nabór 2024” (źródło finansowania naboru w Programie: środki europejskie z Funduszu Europejskiego dla Rozwoju Społecznego 2021 – 2027, projekt NAWA pt. „Wsparcie instytucji szkolnictwa wyższego i nauki w obsłudze osób cudzoziemskich oraz Polek i Polaków wyjeżdżających za granicę”, nr projektu: FERS.01.05.IP.08-0003/24). Szczegółowe informacje o Programie NAWA można uzyskać na stronie internetowej NAWA. Szczegółowe informacje o projekcie NAWA można znaleźć na jego stronie internetowej.
Krótki opis projektu – tekst łatwy do czytania:
Czym jest projekt?
1. Projekt o nazwie „Vizja Otwartości – Łączymy Światy, Tworzymy Przyszłość” to zbiór działań mających doprowadzić do osiągnięcia określonego celu.
2. Projekt realizuje Uniwersytet VIZJA, który prowadzi studia wyższe i badania naukowe.
3. Celem projektu jest lepsze przygotowanie Uniwersytetu VIZJA do przyjmowania zagranicznych studentów oraz pracowników.
4. Projekt otrzymuje wsparcie finansowe z Unii Europejskiej.
5. Wsparcie to przekazuje Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej.
6. Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej wspiera polską naukę i szkolnictwo wyższe poprzez międzynarodową wymianę i współpracę.
Komu ma pomóc projekt?
1. Projekt ma pomóc pracownikom Uniwersytetu VIZJA we współpracy z osobami z zagranicy.
2. Projekt ma zwiększyć możliwości współpracy Uniwersytetu VIZJA z różnymi osobami i instytucjami z zagranicy.
Jakie działania mają zostać wykonane w ramach projektu?
1. Projekt ma cztery zadania, które obejmuję różne typy działań.
2. Główne typy działań to:
– szkolenia dla pracowników Uniwersytetu VIZJA,
– wyjazdy do zagranicznych uczelni dla pracowników Uniwersytetu VIZJA,
– utworzenie jednego miejsca w Uniwersytecie VIZJA, gdzie osoby z zagranicy będą mogły otrzymać pomoc.
3. Całkowity koszt działań wyniesie 535 122,00 zł (ponad pół miliona złotych).
Jakie będą główne efekty projektu?
1. Pracownicy Uniwersytetu VIZJA będą lepiej przygotowani do pomocy osobom z zagranicy.
2. Uniwersytet VIZJA będzie lepiej przygotowany do współpracy z różnymi osobami i instytucjami z zagranicy.
3. Osoby przyjeżdżające z zagranicy, aby uczyć się lub pracować w Uniwersytecie VIZJA, będą miały lepszą pomoc i wsparcie.
4. Dostępne będzie jedno miejsce, gdzie osoby z zagranicy otrzymają potrzebną pomoc.
5. Uniwersytet VIZJA będzie bardziej rozpoznawalny za granicą. To pomoże przyciągnąć studentów do nauki w nim.


